Dieta dla kobiety: MUST HAVE w jadłospisie kobiety


Zdrowa, zróżnicowana i dobrze zbilansowana dieta zapewnia dobre samopoczucie, dostarcza energii i pomaga w zachowaniu zdrowia. W codziennym zabieganiu często nie ma czasu na skrupulatne analizowanie jadłospisu, co długofalowo może skutkować zaburzeniem funkcjonowania organizmu. Z tego artykułu dowiesz się jakimi produktami, w prosty i sprytny sposób, wesprzeć swój organizm.



Jakie produkty powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie?


Rynek produktów spożywczych o prozdrowotnych właściwościach jest bardzo szeroki. Wybierając listę produktów, które powinny stanowić nieodłączny element jadłospisu każdej kobiety, kierowałam się najczęściej występującymi niedoborami, chorobami lub dysfunkcjami narządów. Na tej podstawie powstała lista przedstawiona poniżej.


✅ ORZECHY BRAZYLIJSKIE – nie każdy wie, że orzechy te, stanowią jedno z najlepszych źródeł selenu, czyli pierwiastka, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Dzienne spożycie 2 sztuk orzechów brazylijskich pozwala na realizację dobowego zapotrzebowania na ten składnik.


✅ NASIONA CHIA- bardzo dyskretne źródło wapnia w diecie, zwłaszcza dla osób, które ograniczyły lub całkowicie wyeliminowały nabiał ze swojego jadłospisu. Można spożywać je codziennie dorzucając 1-2 łyżki do koktajli, smoothie, owsianek, sałatek czy deserów.


✅ OLEJ LNIANY/SIEMIĘ LNIANE - źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, mają wpływ na wzmocnienie odporności, wspierają pracę mózgu itp.

Oprócz tego olej lniany i siemię lniane mają wspaniałe właściwości kosmetyczne, ponieważ łagodzą stany zapalne, odżywiają skórę i zapobiegają występowaniu trądziku, lub wspomagają jego leczenie. Wystarczy 1 łyżka oleju lnianego dziennie, spożyta jako smarowidło do pieczywa, baza do sosu sałatkowego lub 1 łyżka siemienia lnianego dodana do owsianki, koktajlu czy smoothie.


✅ SUSZONE OWOCE – szczególnie ŚLIWKI, które zawierają duże ilości żelaza i fosforu oraz witaminy A. Ze względu na swoje właściwości hamowania resorpcji kości polecane w profilaktyce i leczeniu osteoporozy; MORELE, które są dobrym źródłem żelaza, fosforu, wapnia i wielu witamin np. A, C, PP i B; DAKTYLE, które dostarczające dużej ilości kwasu foliowego. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać że 3 sztuki suszonych owoców to przekąska, której przygotowanie nie wymaga najmniejszego nakładu sił i czasu, a zapewni podaż wielu cennych składników odżywczych i zaspokoi chęć sięgnięcia po „coś słodkiego”.


✅ CYTRYNA – o jej dobroczynnym wpływie na układ odpornościowy wie każdy. Należy jednak cytrynę docenić również za jej dobroczynny wpływ na trawienie i redukcję masy ciała, oczyszczanie organizmu i skóry, a ponadto właściwości antyoksydacyjne, dzięki którym zapobiega procesom starzenia się organizmu. Świetnym sposobem na włączenie cytryny do jadłospisu jest wypijanie szklanki wody z sokiem z połowy cytryny, codziennie rano (około 20 min. przed jedzeniem).


Wszystkie te produkty spożywane z dużą ilością warzyw i owoców w towarzystwie płatków owsianych, kasz, makaronów i dobrej jakości mięsa czy ryb to doskonały przepis na zdrowie, witalność i urodę.


Jeżeli jesteś zainteresowana indywidualnym jadłospisem skomponowanym specjalnie dla Ciebie kliknij TUTAJ i zarezerwuj wizytę.


Bibliografia:

Ciborowska H, Rudnicka A. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL: 2017

Taisner M. Żelazo- jakie są objawy jego niedoboru, jak je diagnozować i w jaki sposób uzupełniać zapasy tego kluczowego pierwiastka, Food Forum: 2019; nr 3 (31)

Gruszewska K. Psychologia jedzenia- kiedy konsumpcja nie jest spowodowana poczuciem głodu, Food Forum: 2018; nr 3(25)






39 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie