Kolacja - najczęściej popełniane błędy. Godziny spożywania i propozycje potraw


Kolacja jest ostatnim spośród 4-5 posiłków, spożywanych w ciągu dnia. Kaloryczność kolacji stanowi około 20% energii dostarczanej w ciągu całego dnia, co przy diecie 2000 kcal stanowi 400 kcal. Posiłek powinien być lekki, aby nie obciążał układu pokarmowego, wpływając tym samym na jakość snu. 😴


➡ Jeżeli interesują Cię również informacje jak prawidłowo skomponować śniadanie zajrzyj TUTAJ


Kolacja powinna składać się z 👉 węglowodanów, których dobrym źródłem, w godzinach wieczornych, jest pieczywo pełnoziarniste, kasze i makarony pełnoziarniste. Najlepiej aby posiłek dostarczał dobrej jakości 👉 białka w postaci np. wędliny, jajek, sera żółtego, twarogu, jogurtu itp. Wcześniej wspomnianym składnikom odżywczym najlepiej kiedy towarzyszą zdrowe 👉 tłuszcze wykorzystywane jako smarowidło np. masło, olej lniany, oliwa z oliwek, czy też jako dodatek (w niewielkich ilościach) np. nasiona słonecznika, orzechy włoskie, pestki dyni itp. Dopełnienie każdej kolacji powinna stanowić porcja świeżych warzyw bogatych w 👉 witaminy oraz składniki mineralne.


Najczęściej popełniane błędy

zbyt duża kaloryczność kolacji- błąd ten popełniany jest najczęściej w sytuacji kiedy pomijany jest inny posiłek w ciągu dnia, a przede wszystkim w sytuacji kiedy kolacja jest jedynym posiłkiem w ciągu dnia! Wieczorna ulga fizyczna i psychiczna, związana z zakończeniem aktywności trwającej w ciągu dnia, sprzyja działaniom kompensacyjnym mającym na celu nadrobienie niedoboru kalorii z wcześniejszych godzin,


rezygnacja z kolacji- osoba rezygnująca z posiłku wieczorem naraża się na wystąpienia głodu nocą, a co za tym idzie na objadanie nocne, a także ryzykuje nagłym spadkiem stężenia glukozy we krwi. Według naukowców pójście spać głodnym może potęgować również odczuwanie stresu i zmęczenia,


zbyt późna pora spożywania kolacji- posiłek spożywany bezpośrednio przed pójściem spać utrudnia przebieg procesów trawiennych oraz uniemożliwia spożytkowanie energii, pozyskanej z kolacji, na czynności wykonywane przed snem. Pora spożycia kolacji ma również wpływ na stężenie glukozy we krwi podczas odpoczynku sennego, co ma szczególne znaczenie dla osób chorujących np. na cukrzycę,


kolacja na słodko- jak wiadomo, warzywa i owoce zawierają witaminy oraz składniki mineralne, a owoce oprócz witamin zawierają dużą ilość cukrów prostych, których nie powinniśmy jeść w nadmiarze, ponieważ mają one wpływ na profil lipidowy, gospodarkę tłuszczową, a także wrażliwość tkanek na insulinę. Z tego właśnie powodu w zdrowej diecie warzywa powinny przeważać nad owocami, a słodkie posiłki zawierające owoce lepiej sprawdzą się spożywane w pierwszej połowie dnia lub najpóźniej jako podwieczorek,


kolacja ciężkostrawna- przygotowując wieczorny posiłek należy unikać potraw smażonych, tłustych i wzdymających. Niewskazane są więc dania typu fast-food np. pizza, hamburger, frytki itp., a także potrawy tradycyjne jak bigos czy fasolka po bretońsku itp. Lepiej zastąpić powyższe przykłady lekką sałatką ze świeżych warzyw lub pieczywem z domowej roboty pastą kanapkową.


Godziny spożywania kolacji a tryb życia

Godziny spożywania posiłków powinny być indywidualnie dostosowane do trybu życia każdego człowieka. Osoby rozpoczynające dzień wcześnie rano szybciej kładą się spać zatem, w ich naturalnym rytmie, kolacja spożywana będzie w okolicy godz. 18:00. W przypadku osób, które są bardziej aktywne w drugiej połowie dnia, kolacja może wypadać nawet w okolicy godz. 21:00. Oba przypadki są jak najbardziej poprawne dietetycznie, pod warunkiem zachowania zasady, że przerwa od spożycia kolacji do położenia się spać wynosi nie mniej niż 2-3h.


Oto propozycje zdrowych, wartościowych przepisów na kolację 😍 👇 👇







50 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie